Maandblad

Poerim! Is er een feestelijker Joods feest? Poerim is een voetstampend, schreeuwend, etend, zingend, Joods carnaval voor alle leeftijden.
- Gegevens
- Hits: 68

Victor Buksbazen
Het boek Esther neemt onder alle Bijbelboeken een bijzondere plaats in doordat de naam van God er niet in voorkomt. Toch lijkt elke regel en elk woord te roepen: “Zie, de bewaarder van Israël sluimert noch slaapt!”
- Gegevens
- Hits: 25

De voorlezing van het Bijbelboek Esther in de synagoge is het centrale gebruik van het Poerimfeest. Wat de muzikale uitvoering betreft is het gebruikelijk om de melodieën en het tempo te veranderen al naar gelang er blijde of droevige gebeurtenissen verteld worden.
- Gegevens
- Hits: 39

Met Poerim eten Joden kiesjeliesj [1] of hamantaschen als herinnering aan de ontsnapping aan Hamans plan om het hele volk uit te roeien. Een verklaring voor de driehoekige vorm van de koeken is dat Haman een driehoekig hoofddeksel droeg.
- Gegevens
- Hits: 39

Asaf Pelled
Wat jaren terug schreef een vriend van mij bij Jews for Jesus een evangelisatieflyer, ‘Christmas is a Jewish holiday - or at least it should be’ (Kerstmis is een Joods feest - dat zou het tenminste moeten zijn).
- Gegevens
- Hits: 167

Dr. Alfred Edersheim
Zeven volle weken na de eerste dag van Pesach was het Wekenfeest, of Pinksteren.
- Gegevens
- Hits: 311

Dr. Alfred Edersheim
Men zou kunnen zeggen dat Pesach pas écht voorbij was, vijftig dagen na het begin ervan, als het opgegaan was in het Pinksterfeest, of Wekenfeest.
- Gegevens
- Hits: 304

David Baron
Sjawoe’ot/Pinksteren is niet alleen het feest van de wetgeving op Sinaï. Het is ook het feest van de eerstelingen van de gersteoogst.
- Gegevens
- Hits: 286

“De Thora noemt Pesach ‘het feest van de matses’ (Ex. 23:15 en 34:8), en wíj spreken van Pesach. De Heilige, Hij zij gezegend, noemt Pesach het feest van de matses, als hulde aan Israël, dat zich zozeer haastte Gods geboden te doen, dat het deeg geen tijd had om te rijzen (vgl. Ex. 12:39). Israël noemt het feest Pesach, als hulde aan de Heilige, Hij zij gezegend, omdat Hij de huizen van de kinderen Israëls oversprong (in het Hebreeuws: pasach), toen Hij Egypte trof en onze huizen spaarde (Ex. 12:13)”, zei rabbi Levi Jitschak van Berditsjev.
- Gegevens
- Hits: 324

Thea Ornstein
Op 17 maart viert het Joodse volk het Poerimfeest, een van de vrolijkste feesten op de Joodse kalender. Het is het gedenken van Gods ingrijpen, door Esther, in het gemene plan om het Joodse volk uit te moorden. Het ontbreken van Gods naam in dit Bijbelboek is in wezen onderdeel van de centrale boodschap van het boek Esther: Zelfs wanneer we denken dat Hij er niet is, is Hij aanwezig. Altijd is Hij achter de schermen bezig met het regelen en het uitvoeren van de bijzondere gebeurtenissen, opdat Zijn soevereine wil wordt volbracht.
- Gegevens
- Hits: 1077

ds. J. Rottenberg
Zowel in de christelijke kerk als in de synagoge worden de laatste weken van het jaar beschouwd als een tijd van lof en dank. De kerk denkt in deze weken vol aanbidding aan de hoogste openbaring van Gods ontferming. De synagoge, die nog niet in het Licht der wereld wandelt, denkt terug aan een wonderbaarlijke bevrijding, weliswaar van tijdelijke aard. Dit feest wordt in de Talmoed en door alle Joden Chanoeka genoemd.
- Gegevens
- Hits: 372

Alle feesten in het Jodendom worden altijd thuis gevierd en voor zover dat kan met de familie. Destijds zijn we in onze vereniging van Messiasbelijdende Joden begonnen met een gezamenlijke seder omdat men dan weer een familie had en we met elkaar de seder konden vieren.
Jodendom en christendom zijn net zo onscheidbaar als zaad en bloem, of als boom en vrucht. Nergens kan die organische familieband meer naar buiten komen dan in het Pesachfeest van de Joden en de laatste maaltijd zoals bevolen door onze Heer wanneer Hij die houdt rondom de Paastafel met zijn twaalf discipelen.
- Gegevens
- Hits: 514

Op de dag voor Pesach gebeurde het dat de rabbi van Premisjlan zijn geld aan de armen gaf en zijn vrouw niets had om vlees mee te kopen voor de feestdag. Ze ontdekte in huis nog een voorwerp van waarde, verpandde het en kocht voor het geld een kippetje. Toen rabbi Meir uit de synagoge terugkwam, vertelde hij zijn vrouw dat hij gehoord had dat er juist een kind geboren was bij een arme vrouw die geen kip in huis had om er soep van te koken.
- Gegevens
- Hits: 422
Hadderech
De Messiaans-Joodse Haggada die al meer dan 60 jaar door Hadderech gebruikt wordt kunt u hier downloaden.
Zie ook Melodieën voor de Sederavond
- Gegevens
- Hits: 825

Thea Ornstein
In deze donkere maand mogen we twee feesten vieren. Allereerst Chanoeka, het inwijdingsfeest van de tempel. Als de avond valt van 11 december zal over de hele wereld het Chanoekafeest beginnen. Dan zal het eerste van de acht lichtjes gebrand worden, samen met de sjammasj (dienaar), waarbij elke dag een kaarsje of oliepitje meer wordt aangestoken; dan is de 25e Kislev 5781 op de joodse kalender aangebroken. Gevierd wordt de her-inwijding, de vernieuwing van de tempel.
- Gegevens
- Hits: 1371

Isaac Bashevis Singer
Het had de hele dag gesneeuwd in Brooklyn, New York. Tegen de avond klaarde de hemel op en verschenen enkele sterren. Het ging vriezen. Het was de achtste dag van Chanoeka en onze zilveren Chanoeka-kandelaar stond op de vensterbank, terwijl alle kaarsen brandden.
Esther, mijn vrouw, was aardappelkoeken aan het bakken. Ik zat met mijn zoon David aan tafel dreidel te spelen.
- Gegevens
- Hits: 1386

Thea Ornstein
Het afgelopen jaar is bijna om. Op 19 september begint het jaar 5781. Op allerlei manieren wordt vergeving gevraagd in een ongeveer vijf uur durende dienst: dringend, met een smekend ritme en een eigenaardige klank. Na het sjemone esre, het achttiengebed, wordt elke dag van de negen tesjoeva-dagen, de dagen van omkeer, tot aan Jom Kippoer, het prachtige en indrukwekkende avinoe malkeinoe gebeden: ‘Onze Vader, onze Koning’.
- Gegevens
- Hits: 701

Rabbi Davie Schochet
De Haggada is het boek dat wordt gebruikt tijdens de Seder, op de eerste twee Pesach-avonden (dit jaar, 8 en 9 april 2020). Het woord Haggada betekent ‘vertelling’, omdat het in de eerste plaats bedoeld is om het verhaal van de uittocht uit Egypte te vertellen. Het leidt deelnemers door de rituele Seder-maaltijd en geeft aan wanneer en hoe elke handeling moet worden uitgevoerd. Er wordt gezegd dat de Haggada het meest gedrukte Joodse boek is. Loop je een plaatselijke Judaïca-winkel binnen dan word je inderdaad begroet door tientallen Haggadot, die elk een uniek commentaar, illustraties en vertalingen bieden.
- Gegevens
- Hits: 960

Vraag: Voor het doen van de meeste mitswot (geboden), zoals het aanleggen van de tefillien, zeggen we een brachah (zegenspreuk). Waarom doen we dat niet voor het gebod van het vertellen van de uittocht-geschiedenis?
Antwoord: rabbi Schneur Zalman van Liadi legt uit dat de Haggada vol staat met brachot (zegenspreuken) en we geen brachah uitspreken over het uitspreken van een brachah.
- Gegevens
- Hits: 838

Veel melodieën die bij Hadderech gebruikt worden zijn afkomstig van de langspeelplaat die in 1976 door het Joods Nationaal Fonds is gepubliceerd tgv het 75 jarig bestaan, gezongen door Hans en Asher Bloemendal. Arrangementen door Antoon Krelage.
De muziek van nummers 1, 4, 6, 7, 12 & 13 is gecomponeerd door H. Bloemendal.
Speciaal door de heer ir. J.B. Sondervan gedigitaliseerd.
Bron: NIK
01 Ha lachma anja
{audio}/01 Ha lachma anja.mp3{/audio}
- Gegevens
- Hits: 855